Szanowni Państwo !

Po wielu latach starań budynek Szkoły Podstawowej nr 1 w Mrągowie przy ul. Boh. Warszawy zostanie poddany remontowi. To bardzo ważna inwestycja w mrągowską oświatę oraz ogromny sukces władz miasta i szkoły. Otrzymane pieniądze z dotacji oraz pieniądze dołożone przez władze miasta pozwolą nam wyremontować zabytkowy budynek szkoły i przywrócić go do bezpiecznego użytkowania. Wreszcie po wielu latach nasi uczniowie będą mogli uczyć się w ciepłej, ładnej i bezpiecznej szkole. Zakres  przewidzianych prac jest bardzo szeroki i po wielu analizach okazało się, że nie możemy pozostawić uczniów w obiekcie szkolnym. Bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły jest naczelną zasadą każdego dyrektora, dla mnie również. Remont to ogromne wyzwanie dla nas wszystkich: Uczniów, Rodziców, Nauczycieli, Dyrekcji i wielu partnerów szkoły.

Obecny stan budynku wymaga natychmiastowej interwencji budowlanej. Stan stolarki okiennej jest katastrofalny, nie spełniający żadnych norm bezpieczeństwa, zagrożenie jakie stwarza jest niedopuszczalne. Prace jakie musimy wykonać to wymiana okien, odsłonięcie (wykopy), osuszenie i położenie izolacji na fundamentach, wymiana instalacji elektrycznej (kucie ścian, sufitów), wymiana instalacji CO (kucie ścian), kapitalny remont kuchni, wymalowanie remontowanych części szkoły, położenie nawierzchni na traktach pieszych przed szkołą i na dojściach do drzwi wejściowych, termomodernizacja elewacji skrzydła wschodniego szkoły (tzw. Nowej części) oraz wiele prac rozbiórkowych i montażowych uniemożliwiły pozostawienie uczniów w szkole. Jedynym rozsądnym wyjściem było przeniesienie naszych uczniów na czas remontu do dwóch pozostałych budynków przy ul. Kopernika.

Zdaję sobie sprawę jakie emocje towarzyszą Państwu po otrzymaniu takiej informacji, ale naprawdę nie mieliśmy wyjścia. Czy czeka nas II zmiana? Niewątpliwie - tak. W mieście nie ma budynku do którego moglibyśmy przenieść szkołę z Boh. Warszawy z zachowaniem I zmiany. Analiza wykorzystania zasobów Szkoły Podstawowej nr 4 wskazuje na II zmianę, tak jak u nas na ul. Kopernika. Aby ograniczyć późne godziny pracy szkoły podczas II zmiany, pozyskaliśmy pieniądze na dostosowanie pomieszczeń w obu budynkach szkoły na dodatkowe klasy, otrzymaliśmy również pomieszczenia w przyległym Młodzieżowym Domu Kultury, tym samym udało nam się utworzyć klika dodatkowych sal lekcyjnych, które pozwolą nam ograniczyć godziny pracy II zmiany. Nadmieniam, że wszystkie klasy w poziomach klas 0, I-III będą kończyły zajęcia do godziny 12.25 w budynku przy ul. Kopernika 2 (dawna SP nr 2). Natomiast reszta jest dla nas wyzwaniem, ułożenie planu dla klas IV-VIII to ogromna sztuka nad którą już pracujemy. Wstępny plan podamy ok.15 sierpnia 2019r. Zrobimy absolutnie wszystko, aby uczniowie kończyli naukę najwcześniej, jak tylko to możliwe.

Niestety okres remontu będzie trudny dla nas wszystkich. Mamy zapewnienie Władz miasta, że zostanie dopasowana Komunikacja miejska do potrzeb naszych uczniów. Wydłużymy pracę świetlic szkolnych i świetlic środowiskowych, jak również bibliotek, aby zapewnić opiekę wszystkim potrzebującym. Stołówka również będzie dostosowana do potrzeb uczniów, będzie wydłużony czas wydawania posiłków, w tym celu zakupiliśmy piec konwekcyjno-parowy do utrzymania ciepłych obiadów do godz.17.00. Dokonamy właściwego zabezpieczenia placu wejściowego do szkoły, aby wszystkie dzieci mogły bezpiecznie poruszać się na naszych obiektach. W budynku głównym na ul. Kopernika 2 C (dawne Gimnazjum), uruchomiony będzie Sklepik ze zdrową żywnością i napojami, aby nikt nie został pozbawiony dostępu do jedzenia i picia.

Szanowni Państwo remont to ogromna szansa na lepsze warunki nauki w przyszłości dla naszych dzieci. Z remontem nie można było dłużej czekać, otrzymaliśmy duże dofinansowanie, ze środków unijnych. Proces pozyskiwania i cała procedura zadysponowania tych środków to bardzo skomplikowana procedura, liczne przetargi i dokładne śledzona środków publicznych przez instytucje dotujące. Liczą się terminy i to my musimy się do nich dopasować. Nic nie można było pominąć lub odpuścić. Remont został wyznaczony w optymalnym czasie. Proces przenoszenia szkoły to nie tylko uczniowie, ale również sprzęt i zasoby szkoły: książki, dokumenty, archiwa, wyposażenie. To logistyczne wyzwanie z którym musimy sobie poradzić.

W tym całym remoncie priorytetem jest dla nas jednak poziom kształcenia, który nie ulegnie obniżeniu, wyniki w nauce są dla nas najważniejsze. Dołożymy wszelkich starań, aby uczniowie osiągnęli jak najlepsze wyniki śródroczne i końcowe.

Dlatego proszę Państwa o zachowanie zimnej krwi i pomoc nam oraz dzieciom w przeżyciu rocznego remontu naszej placówki. Rozumiem Państwa emocje. Mój syn, również chodzi do tej szkoły i nie jest mi obca strona rodzicielska. Wierzę, że nasi Partnerzy z zajęć dodatkowych czy poza lekcyjnych dopasują swoją ofertę na ten rok do naszej sytuacji, tak aby uczniowie, którzy do tej pory chodzili na różne zajęcia i rozwijali swoje pasje nie byli zmuszeni do rezygnacji z nich.  

Szkoła na ul. Boh. Warszawy początkiem sięga 1902r, została oddana do użytku w 1904r, większość okien, ścian i izolacji ma 115 lat. Do tej pory prowadzone były mniejsze remonty do utrzymania budynku w zadowalającym stanie, ale obecnie budynek nie spełnia już norm termomodernizacyjnych, BHP i SANEPID-u. Dlatego potrzebujemy tego remontu!

Na pewno pojawią się sytuacje problematyczne, ale postaramy się je zażegnać lub na tyle zminimalizować ich oddziaływanie, aby nie wpłynęły one na funkcjonowanie uczniów i proces dydaktyczny.

Mam nadzieję, że rozumieją Państwo moją decyzję i decyzję Władz miasta o rozpoczęciu remontu. Niestety, nie mogliśmy już czekać!

Z wyrazami szacunku
Dariusz Żyłowski
Dyrektor szkoły