Polski Bon Turystyczny wszedł w życie. Pierwsze wypłaty 500+ na wakacyjny wypoczynek w kraju zgodnie z zapowiedzą Ministerstwa Rozwoju mają ruszyć już 26 lipca br. Sprawdź, jak skorzystać z nowego świadczenia jako rodzic lub podmiot turystyczny.

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym kilka dni temu została podpisana przez prezydenta i weszła w życie. Zgodnie z nią każdemu beneficjentowi programu 500+ oraz dzieciom, których rodzice pracują za granicą, przysługuje dodatkowy bonus na wakacyjny wyjazd. W trakcie prac nad ustawą Minister Rozwoju, Jadwiga Emilewicz poinformowała, że "Systemy informatyczne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Polskiej Organizacji Turystycznej są gotowe do tego, aby 26 lipca ruszyły pierwsze świadczenia". Prezentujemy najważniejsze kwestie dotyczące zarówno osób, które otrzymają bon, jak i przedsiębiorców branży turystycznej.

Wprowadzenie Polskiego Bonu Turystycznego ma na celu wsparcie turystyki krajowej oraz wsparcie rodzin, w szczególności wychowujących dzieci niepełnosprawne. Bon będzie można przeznaczyć na spędzenie wakacji lub ferii w kraju. Kwota do wykorzystania w ramach świadczenia to 500 złotych. Dodatkowe 500 złotych przysługuje dziecku niepełnosprawnemu. Bon to dokument elektroniczny, który aktywujemy przez rejestrację na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Czas na wykorzystanie jest ograniczony do 31 marca 2022 r. Bon Turystyczny nie podlega wymianie na gotówkę, inne prawne środki płatnicze oraz inne środki wymiany. Według danych z bonu skorzysta 6,5 miliona dzieci.

Jak skorzystać z bonu?
•zarejestruj się na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS),
•wybierz miejsce w którym chcesz zrealizować bon,
•pokaż bon (w formie 16-cyfrowego kodu) podczas rezerwacji lub najpóźniej przy zakwaterowaniu,
•w razie problemów skorzystaj ze specjalnej infolinii, która zostanie uruchomiona w najbliższej przyszłości.

Bon będzie można wykorzystać do opłacenia m.in:
•pobytu w hotelu, pensjonacie, gospodarstwie agroturystycznym,
•na kolonii lub obozie harcerskim, sportowym, rekreacyjnym,
•na turnusie rehabilitacyjnym.



bon

POLSKI BON TURYSTYCZNY Z PERSPEKTYWY BRANŻY TURYSTYCZNEJ

Jakie organizacje i przedsiębiorcy mogą uczestniczyć w programie?
•organizacja pożytku publicznego – należy przez to rozumieć organizację pożytku publicznego, o której mowa w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz
z 2020 r. poz. 284);
•przedsiębiorca turystyczny – należy przez to rozumieć przedsiębiorcę turystycznego, o którym mowa w art. 4 pkt 7 ustawy
z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych;
•usługa hotelarska – należy przez to rozumieć usługę hotelarską, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 238 oraz
z 2020 r. poz. 374 i 568);
•impreza turystyczna – należy przez to rozumieć imprezę turystyczną, o której mowa w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 548 oraz z 2020 r. poz. 568) oraz imprezę turystyczną, o której mowa w art. 3 pkt 1 tej ustawy, oferowaną przez organizację pożytku publicznego.

Rejestracja podmiotu turystycznego krok po kroku:
•Pracownik Podmiotu turystycznego loguje się na PUE ZUS i rejestruje podmiot w programie,
•Rejestracji podmiotu turystycznego może dokonać każda osoba posiadająca profil PUE ZUS, podając dane podmiotu i podpisując oświadczenia,
•Dla roli Płatnika podczas rejestracji podmiotu turystycznego dane są inicjalizowane danymi z PUE ZUS,
•Osoba rejestrująca podmiot turystyczny zostaje głównym managerem Podmiotu.

Jak wygląda obsługa płatności bonem?
•Pracownik podmiotu turystycznego loguje się na PUE ZUS i wybiera miejsce przyjmowania płatności (jeżeli podmiot ma utworzonych więcej niż jedno miejsce świadczenia usług),
•Pracownik podmiotu turystycznego wprowadza dane bonu i kwotę transakcji do systemu,
•System wysyła do osoby uprawnionej do bonu, za pomocą SMS/poczty elektronicznej, kod do potwierdzenia płatności,
•Pracownik podmiotu turystycznego potwierdza płatności poprzez wprowadzenie kodu otrzymanego od osoby uprawnionej do bonu,
•System wysyła do osoby uprawnionej do bonu za pomocą SMS /poczty elektronicznej komunikatu o udanej lub nieudanej płatności.

Jak wygląda obsługa rozliczeń z podmiotami turystycznymi?
•W ustalonych sekwencjach czasowych system przygotowuje listę wypłatową dla Podmiotu turystycznego na podstawie zrealizowanych Bonów,
•Na podstawie listy wypłatowej tworzone są przelewy dla Podmiotów na wskazany numer rachunku bankowego,
•System utrzymuje i aktualizuje salda Podmiotu turystycznego.

Termin, od którego będzie możliwa rejestracja w systemie teleinformatycznym, zostanie opublikowany na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rozwoju.
Projekt zakłada, że obsługa bonu turystycznego będzie realizowana w systemie teleinformatycznym. System ten ma przewagę nad papierowym systemem dystrybucji bonów, ponieważ nie wymaga kosztownego i czasochłonnego druku bonów, zabezpieczenia ich podczas przechowywania i dystrybucji, fizycznego zliczania i dokonywania rozliczeń.

Ministerstwo Rozwoju wkrótce ogłosi, od kiedy podmioty turystyczne i organizacje pożytku publicznego będą mogły rejestrować się w systemie informatycznym oraz od kiedy będzie można korzystać z bonów. Obecnie Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi intensywne prace przygotowawcze do wdrożenia przedsięwzięcia.

www.parp.gov.pl
https://www.gov.pl/web/rozwoj/bonturystyczny
https://www.pot.gov.pl

Tekst: Michał Kaczyński
Grafika: Ministerstwo Rozwoju