Budżet Miasta na 2013 r. został opracowany w sytuacji trudnej dla samorządów w kraju, ale również nie łatwej dla naszego Miasta, które podobnie jak inne samorządy jest po zakończeniu realizacji wielu dużych inwestycji, co w istotny sposób wpłynęło na jego możliwości po stronie wydatków. Wprowadzony przez Ministra Finansów, od 2011 r. obowiązek równoważenia wydatków bieżących dochodami bieżącymi, na etapie projektu budżetu, jak również na koniec roku budżetowego, powoduje dodatkowe komplikacje i konieczność zwiększania dochodów bieżących w celu realizacji zadań bieżących, których ciągle przybywa i rosną koszty ich realizacji.

Budżet Miasta na 2013 r. zamyka się nadwyżką w kwocie 1744 453 zł.  Podczas jego planowania ograniczono się do zabezpieczenie wszystkich niezbędnych wydatków, z uwzględnieniem racjonalności i celowości ich ponoszenia. Mimo trudnej sytuacji finansowej Miasta nie zrezygnowaliśmy z realizacji inwestycji, które w mojej ocenie są bardzo ważne dla Miasta i mieszkańców, dotyczy to zakończenia przebudowy hotelu pielęgniarskiego na 33 mieszkania komunalne, budowy drogi w ul. Towarowej, przebudowy pomostów na os. Grunwaldzkim i remontu budynku mieszkalnego przy Szkole Podstawowej na os. Grunwaldzkim na potrzeby dwóch oddziałów szkolnych. Planowane nakłady na inwestycje wynoszą 8 255 tys. zł, co stanowi ok. 13 % ogółu wydatków. Przewiduję, że w trakcie realizacji budżetu ta kwota ulegnie zwiększeniu, przy sprzyjających warunkach głównie na rynku nieruchomości. Zdaję sobie sprawę, że oczekiwania  mieszkańców odbiegają od zapisów w projekcie budżetu, ale nie możemy realizować zadań inwestycyjnych poprzez zaciąganie dalszych kredytów, które zwiększają koszty ich obsługi. Należy mieć na uwadze przygotowanie się rzeczowe i finansowe do następnego okresu programowania środków unijnych, w lata 2014-2020.    

W inwestycjach, zał. Nr 6, nie ma ujętej partycypacji Miasta, w realizacji  tzw. „ Projektu Olsztyńskiego budowy ZZGO w Olsztynie” dla 37 gmin, w którego jesteśmy uczestnikiem. Planowana kwota w wysokości 379 000 zł jest ujęta w innych wydatkach majątkowych.  Od 1 lipca 2013r. nastąpi wdrożenie do realizacji tzw. ustawy śmieciowej, która scedowała odpowiedzialność w zakresie gospodarki odpadami na gminy. Od tego jak ten system będzie funkcjonował zależy również realizacja dochodów i wydatków budżetowych w tym zakresie.
To nie tylko przekazanie praw, ale dużego obowiązku, zagrożonego karami, wynikającego z konieczności ograniczenia od lipca 2013 r. ilości składowanych odpadów do 50%, a docelowo, w 2020 r. do 35 %.   

Chcę zapewnić , że projekt budżetu jest opracowany z najwyższą starannością, z zabezpieczeniem niezbędnych potrzeb na realizację zadań własnych, ciążących na naszym Mieście. Przyjęta w projekcie budżetu na 2013 r., prognozowana kwota długu, na koniec 2013 roku wynosi 19 864 078 zł, co stanowi 29,8 % planu dochodów ogółem, przy dopuszczalnym zadłużeniu do 60 %. To zadłużenie jest wynikiem realizowanych w ostatnich latach i roku bieżącym inwestycji, które z paroma wyjątkami, otrzymały dofinansowanie unijne i krajowe. Jak wynika z Wieloletniej Prognozy Finansowej jest ono przejściowe i zmniejszy się już w 2015 r. do 13 657 tys. zł, tj. 21,67 %, osiągając wg definicji specjalistów finansów publicznych bezpieczny, wręcz operacyjny poziom, do 22 %. Zaplanowana rezerwa ogólna, w kwocie 500 tys. zł i rezerwy celowe, na zarządzanie kryzysowe 153 tys. zł i remonty w placówkach oświatowych 135 tys. zł, które dają gwarancję zabezpieczenia wszystkich niezbędnych, a nieprzewidzianych wydatków, które mogą pojawić się w ciągu 2013 r.

Burmistrz miasta Mrągowo
Otolia Siemieniec

Projket budżetu na 2013 rok