Już po raz drugi mrągowscy hotelarze zdecydowali, na co przeznaczyć środki pochodzące z opłaty miejscowej. Tegoroczny Mrągowski Budżet Turystyczny zostanie przeznaczony na promocję Mrągowa i branży turystycznej.

Trasa rowerowa wokół jeziora Czos, oznakowanie lokalizacji hoteli w mieście w ramach Systemu Informacji Miejskiej, naprawa nawierzchni drogi na ul. Jaszczurcza Góra, promocja Miasta i branży turystycznej – to propozycje lokalnych hotelarzy na wydatkowanie środków zebranych z opłaty miejscowej (lokalnego podatku od osób fizycznych przebywających czasowo w celach wypoczynkowych, turystycznych lub szkoleniowych w miejscowościach o szczególnych walorach uzdrowiskowych, klimatycznych i krajobrazowych). Zebrane fundusze tworzą Mrągowski Budżet Turystyczny. W 2020 roku właściciele obiektów noclegowych w Mrągowie zebrali od turystów ponad 215 tys. złotych opłaty miejscowej.

Do rozmów, na jaki cel wspierający rozwój turystyki w mieście można przeznaczyć zebrane w ubiegłym roku środki, Burmistrz Miasta Mrągowo dr hab. Stanisław Bułajewski zaprosił czternastu mrągowskich hotelarzy, którzy zebrali opłatę miejscową i wpłacili do kasy Urzędu Miejskiego w Mrągowie kwotę wyższą niż 2 tys. złotych. Podczas spotkań i korespondencji na przełomie lutego i marca przedstawiciele obiektów noclegowych wybierali spośród zgłoszonych przez siebie czterech propozycji zadanie, które ma zostać zrealizowane w ramach Mrągowskiego Budżetu Turystycznego.

Zdaniem branży promocja Mrągowa i lokalnej oferty branży turystycznej to najlepsza z zaproponowanych propozycji. Tym bardziej że dwie z czterech propozycji znacząco wykraczają poza Mrągowski Budżet Turystyczny na 2021 rok, a ich realizacja wymaga podzielenia na etapy oraz otrzymania stosownych zgód i pozwoleń. Ponadto z jednej strony branża turystyczna dotkliwie odczuwa skutki pandemii koronawirusa, z drugiej zaś paradoksalnie COVID-19 stwarza nowe szanse dla lokalnej turystyki. To szansa dla Mrągowa, aby zachęcić Polaków do spędzania urlopu w kraju.

Miasto już podjęło pierwsze działania. Wspólnie ze Stowarzyszeniem LOT „Ziemia Mrągowska”, najstarszą i największą tego typu organizacją w regionie, rozpoczęło realizację projektu „Piknikuj w Mrągowie, odkryj smaczną stronę Miasta”, którego celem jest promocja Mrągowa jako ciekawego miejsca kulinarnej podróży.

Warto dodać, że trwają również pracę nad zadaniem zgłoszonym w ramach pierwszej edycji Mrągowskiego Budżetu Turystycznego - wykonanie zadaszenia amfiteatru przy ul. Jaszczurcza Góra w Mrągowie. W roku 2020 poddano analizie względy funkcjonalne w związku z brakiem zadaszenia powierzchni widowni, jak również wykonano analizę rozwiązania konstrukcyjnego dachu nad widownią amfiteatru. Pod względem  funkcjonalnym brak zadaszenia widowni uniemożliwia organizację imprez wykorzystujących potencjał obiektu. Kompleks amfiteatru  z zadaszoną widownią pozwoli na organizację szeregu imprez kulturalno-rozrywkowych przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych. W zakresie koncepcji rozwiązania konstrukcyjnego wstępnie proponuje się przyjęcie zadaszenia  ruchomego widowni. Okoliczności spowodowane pandemią koronawirusa, w sposób istotny wpłynęły na ograniczenia przy podejmowaniu decyzji w  zakresie rozpoczęcia  realizacji  zadania i w następstwie  zaangażowania środków na ten cel.

Fot.Hotel Solar Palace SPA & Wellness ****