W Szkole Podstawowej Nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Mrągowie powstanie nowoczesna ekopracownia. Od nowego roku szkolnego uczniowie będą mogli korzystać z przyjaznego miejsca do nauki i rozwijać swoje zainteresowania z zakresu przedmiotów przyrodniczych oraz odnawialnych źródeł energii (OZE). — Stworzenie ekoparcowni będzie możliwe dzięki dofinansowaniu, jakie pozyskaliśmy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej — powiedział burmistrz Mrągowa, Stanisłąw Bułajewski. — Kwota 75 tysięcy złotych pozwoli nam na przygotowanie wspaniałego miejsca z myślą o edukacji naszych uczniów.

Ekopracownia – zielone serce szkoły to projekt budowy nowoczesnych ekopracowni w szkołach, realizowany przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej. Projekt ma na celu kształtowanie postaw proekologicznych oraz zwiększenie świadomości ekologicznej młodego pokolenia w zakresie:
- przeciwdziałania emisjom,
- odnawialnych źródeł energii i niskoemisyjnego transportu,
- zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Grupą docelową, do której głównie adresowane będą działania realizowanego projektu są dzieci Szkoły Podstawowej Nr 1 w Mrągowie — wyjaśnia Dariusz Żyłowski, dyrektor SP Nr 1. — Od wielu lat organizujemy działania poszerzające wiedzę dzieci w zakresie treści przyrodniczych. Działania prowadzone są począwszy od najmłodszych klas szkoły podstawowej, po klasy najstarsze. Dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach dodatkowych o tematyce ekologicznej. Intensyfikacja działań następuje zwykle w czasie wiosny, przy okazji przygotowywania się do obchodów DNIA ZIEMI, które są w naszej szkole bardzo uroczyste. Bierze w nich udział cała społeczność uczniowska. W tym czasie podejmujemy zwykle tematykę ochrony klimatu, zachowań proekologicznych, wspominamy o OZE. Zwykle jest to krótkotrwałe, kwietniowe BUUUM, gdyż do tej pory skupialiśmy się raczej na bioróżnorodności i zrównoważonym rozwoju. Z nauczycielskiej obserwacji i doświadczenia praktyka z ponad trzydziestoletnim stażem pracy w szkole wynika, że najlepsze efekty przynosi praca systematyczna, atrakcyjna dla dzieci i logicznie wcześniej zaplanowana.

Głównym celem podejmowanych przez szkołę przedsięwzięć będzie przekazanie uczniom wiedzy objętej trzema wskazanymi do realizacji modułami:
I- ATMOSFERA – GAZOWA POWŁOKA ZIEMI,
II- DZIAŁANIA SŁUŻĄCE OGRANICZANIU EMISJI GAZÓW CIEPLARNIANYCH,
III- CO TO SĄ ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII?
Wykorzystując wiedzę jednocześnie będą podejmowane działania wdrażające stosowanie prawidłowych zachowań w praktyce.

Trzy najważniejsze cele planowanego działania to:
1. Uświadomienie uczniom, że w atmosferze aktualnie zachodzą negatywne zmiany określane efektem cieplarnianym a ich geneza tkwi w nieprawidłowym zachowaniu ludzi nadmiernie naruszających równowagę środowiska przyrodniczego.
2. Wdrożenie działań określanych jako proekologiczne na poziomie domu rodzinnego i w szkole.
3. Poznanie sposobów pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych i uświadomienie konieczności odejścia od energetyki cieplnej.

Zobacz też: Wybrano projekty w konkursie „EkoPracownie”


"EKOPRACOWNIA" dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji, w kwocie 75 000 zł.

Logo pracownia