Branża turystyczna jest świadomia szczególnych wymagań stawianych przez turystów w obecnych czasach i jest gotowa wdrożyć dodatkowe procedury mające na celu zapewnić im bezpieczeństwo. Polska Organizacja Turystyczna zachęca wszystkie obiekty turystyczne i podmioty okołoturystyczne do wdrożenia procedur bezpieczeństwa opartych na rekomendacjach Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rekomendowane procedury bezpieczeństwa:

  • Wprowadzenie limitów osób przebywających w budynku zarówno dla odwiedzających jak i pracowników. Dodatkowo rekomendowane jest wyznaczenie stref do bezpiecznego kontaktu między turystą a personelem obiektu. Pilnowane również będzie zachowanie odpowiedniej odległości pomiędzy odwiedzającymi (minimum 2 metry). Ma to zastosowanie do każdego obiektu niezależnie od tego, czy bezpieczna odległość będzie dotyczyła trasy zwiedzania w muzeum czy też odległości pomiędzy gośćmi przebywającymi w recepcji hotelowej.
  • Wprowadzenie pomiarów temperatury przed wejściem do budynku. Osoby z wyraźnymi symptomami choroby nie będą wpuszczane na teren obiektu.
  • Odpowiednie zabezpieczenie personelu poprzez środki ochrony własnej, takie jak maski i rękawiczki. Zwiększy to bezpieczeństwo podczas kontaktu zarówno z gośćmi jak i pomiędzy pracownikami.
  • Zapewnienie regularnej dezynfekcji ogólnodostępnych powierzchni. Regularnemu odkażaniu zostaną poddane przedmioty i miejsca takie jak lady, klamki, terminale płatnicze, klucze do pokojów hotelowych, windy, toalety, itp. Oprócz tego kładziony będzie nacisk na zapewnienie ogólnego dostępu do płynów dezynfekcyjnych w każdym pomieszczeniu udostępnionym turystom.
  • Wprowadzenie odpowiednich procedur wśród pracowników. Specjalne godziny pracy, ograniczanie liczby personelu, zapewnienie środków ochrony własnej, stosowanie przeźroczystych szyb w miejscu obsługi turystów oraz monitorowanie stanu zdrowia pracowników to tylko niektóre z licznych rozwiązań proponowanych przez GIS oraz Ministerstwa.
  • Maksymalne skrócenie czasu lub w miarę możliwości wyeliminowanie konieczności osobistego kontaktu odwiedzających z personelem. Jeżeli to możliwe rekomenduje się korzystanie ze środków takich jak Internet oraz telefon do komunikacji z gośćmi (np. podczas dokonywania rezerwacji i płatności online).

Wytyczne dla funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów
Wytyczne dla muzeów, galerii sztuki oraz innych instytucji kultury działających w obszarze polityki pamięci i ochrony dziedzictwa

Źródło: Polska Organizacja Turystyczna