17 listopada samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, będący partnerem projektu TransBaltic – w kierunku zintegrowanego systemu transportu w regionie Morza Bałtyckiego zorganizował w Olsztynie spotkanie konsultacyjne wyników dotychczasowych prac związanych z badaniem, pt. Studium stanu i potencjału połączenia kolejowego: Szczecin – Koszalin – Gdańsk – Olsztyn – Ełk. Badanie to, zlecone wspólnie z województwem pomorskim miało na celu ocenę aktualnego stanu tej relacji kolejowej oraz jej statusu z punktu widzenia rozwoju gospodarczego, oddziaływania regionalnego oraz perspektyw ewentualnego włączenia do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T). Wykonawca badań, Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu OBET Spółka z o.o. z Warszawy przedstawił 4 warianty przebiegu relacji kolejowych przez województwo warmińsko-mazurskie wraz ze szczegółowymi analizami. Dwa analizowane warianty prowadzą z Olsztyna przez Czerwonkę-Korsze-Kętrzyn-Giżycko do Ełku, natomiast dwa przebiegają z Olsztyna przez Czerwonkę-Biskupiec-Mrągowo-Mikołajki-Orzysz do Ełku. Obecni na spotkaniu samorządowcy z Mrągowa, zastępca burmistrza Tomasz Witkowicz i z Mikołajek, burmistrz Piotr Jakubowski podczas spotkania przekazali argumenty za modernizacją linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki wraz z włączeniem jej do TEN-T. Przewidywane dofinansowanie z Unii Europejskiej tego projektu w obszarze województwa warmińsko-mazurskiego to 85%, jego realizację zaplanowano na okres około10 lat. W wypadku zarekomendowania przez samorząd województwa proponowanego wariantu i jego akceptacji przez Ministerstwo Infrastruktury i UE, realizacja projektu zasadniczo poprawi dostępność komunikacyjną województwa i wraz z modernizacją drogi krajowej nr 16 wzmocni rozwój gospodarczy regionu.