Coraz więcej spraw urzędowych możemy załatwić przez internet. Jest tak m.in. z odpisami aktu stanu cywilnego. Już nie trzeba iść po nie do Urzędu Stanu Cywilnego w Mrągowie – wniosek można złożyć elektronicznie.

Odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie zarejestrowane w Urzędzie Stanu Cywilnego. Odpisy są często wymagane przy załatwianiu wielu życiowych spraw. Już jakiś czas temu wdrożono e-usługę umożliwiającą wnioskowanie online o odpis aktu. – Do tej pory skorzystało z niej ponad 110 tysięcy osób. Z miesiąca na miesiąc staje się coraz bardziej popularna – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Od 21 kwietnia dostępna jest jej nowa odsłona. O odpis nie tylko można zawnioskować przez internet, ale i otrzymać go automatycznie – w wersji elektronicznej. Co to oznacza w praktyce? System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika.

Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków:

  • odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć ciebie, twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
  • system – w trakcie wypełniania wniosku – musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu; chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,
  • płatności za odpis należy dokonać online,

Które akty dostępne są od ręki? W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzona jest migracja do systemu także starszych dokumentów, kontynuowany jest też proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko.

Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej? Potrzebny jest profil zaufany i wizyta na portalu GOV.pl. Profil zaufany można założyć od ręki. Następnie czas na wizytę na www.GOV.pl. Profilem zaufanym należy zalogować się do konta Mój GOV – prawy górny róg strony, później wybrać e-usługę Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu). Wypełnij elektroniczny formularz. Twoje dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Na początku zaznacz, że dokument chcesz otrzymać na swoją skrzynkę Mój GOV.

Odpis, który uzyskasz, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie należy go drukować, można przekazywać tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Automatyczny odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu. Ważne! Jeśli system nie wyda odpisu automatycznie, i tak go otrzymasz. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.

Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić – tak było zawsze, to nie ma związku z nową e-usługą:

  • 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego/odpis skrócony wielojęzyczny aktu stanu cywilnego,
  • 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

Jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika, zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

Wysyłając wniosek online, są do wyboru dwa sposoby płatności – online lub przelew bankowy bądź pocztowy.

Gotowy odpis znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej na swoim koncie Mój GOV. Znajdziesz ją na www.GOV.pl (prawy górny róg strony), a dostaniesz się do niej po zalogowaniu profilem zaufanym.